Folding@Home on ATI GPU's: a major step forward

lucalzada

To fold or to FOLD?
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]INTRODUCTION
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[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Since 2000, Folding@Home (FAH) has lead to a major jump in the capabilities of molecular simulation. By joining together hundreds of thousands of PCs throughout the world, calculations which were previously considered impossible have now become routine. FAH has targeted the study of protein folding and protein folding disease, and numerous scientific advances have come from the project.[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Now in 2006, we are looking forward to another major advance in capabilities. This advance utilizes the new, high performance Graphics Processing Units (GPUs) from ATI to achieve performance previously only possible on supercomputers. With this new technology (as well as new Cell processor in Sony’s PlayStation 3), we will likely be able to attain performance on the 100 gigaflop scale per computer. With this new software and hardware, we will be able to push Folding@Home a major step forward. We are beta testing the ATI GPU client software internally at the moment and will likely announce an open beta in four to five weeks (end of September). [/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Our goal is to apply this new technology to push Folding@Home into a new level of capabilities, applying our simulations to further study of protein folding and related diseases, including Alzheimer’s Disease, Huntington's Disease, and certain forms of cancer. With these computational advances, coupled with new simulation methodologies to harness the new techniques, we will be able to address questions previously considered impossible to tackle computationally, and make even greater impacts on our knowledge of folding and folding related diseases.[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
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[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]FOR MORE INFORMATION, PLEASE SEE[/FONT]​

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]updated on August 23, 2006 [/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](c) 2000-2006 Vijay Pande and Stanford University [/FONT]​
 
A resposta que vou querer saber é o que compensa mais. Se as graficas se a PS3. Quer em termos de calculos quer em termos de electricidade.

Muitas interrogações poucas respostas... ainda :)
 
A resposta que vou querer saber é o que compensa mais. Se as graficas se a PS3. Quer em termos de calculos quer em termos de electricidade.

Muitas interrogações poucas respostas... ainda :)

Este é o GRANDE FUTURO NOSSO PROBLEMA... Se a energia subir 20% é de prever uma queda de produção da computação distribuida em PT:'( (eu pelo menos devo parar totalmente ou reduzir ao minimo, que 200 € por ano a mais de energia (segundo os meus calculos... é demais!)
 
Este é o GRANDE FUTURO NOSSO PROBLEMA... Se a energia subir 20% é de prever uma queda de produção da computação distribuida em PT:'( (eu pelo menos devo parar totalmente ou reduzir ao minimo, que 200 € por ano a mais de energia (segundo os meus calculos... é demais!)

O preço da electricidade terei que aguentar. Não vou parar por isso. Estou mais preocupado é se a PS3 vai conseguir aguentar-se com o Cell a full power 24 horas. É que o meu AMD se não fosse o WC seria muito complicado.

Será desta que consigo vender a 9600 a um preço decente? :x2:

Essa não vai dar. Mas podes sempre começar a poupar para uma PS3 :)
 
Folding@Home on the PS3: the Cure@PS3 project

INTRODUCTION


Since 2000, Folding@Home (FAH) has led to a major jump in the capabilities of molecular simulation. By joining together hundreds of thousands of PCs throughout the world, calculations which were previously considered impossible have now become routine. FAH has targeted the study of of protein folding and protein folding disease, and numerous scientific advances have come from the project.

Now in 2006, we are looking forward to another major advance in capabilities. This advance utilizes the new Cell processor in Sony’s PLAYSTATION 3 (PS3) to achieve performance previously only possible on supercomputers. With this new technology (as well as new advances with GPUs), we will likely be able to attain performance on the 100 gigaflop scale per computer. With about 10,000 such machines, we would be able to achieve performance on the petaflop scale. With software from Sony, the PlayStation 3 will now be able to contribute to the Folding@Home project, pushing Folding@Home a major step forward.

Our goal is to apply this new technology to push Folding@Home into a new level of capabilities, applying our simulations to further study of protein folding and related diseases, including Alzheimer’s Disease, Huntington's Disease, and certain forms of cancer. With these computational advances, coupled with new simulation methodologies to harness the new techniques, we will be able to address questions previously considered impossible to tackle computationally, and make even greater impacts on our knowledge of folding and folding related diseases.

ADVANCED FEATURES FOR THE PS3

The PS3 client will also support some advanced visualization features. While the Cell microprocessor does most of the calculation processing of the simulation, the graphic chip of the PLAYSTATION 3 system (the RSX) displays the actual folding process in real-time using new technologies such as HDR and ISO surface rendering. It is possible to navigate the 3D space of the molecule using the interactive controller of the PS3, allowing us to look at the protein from different angles in real-time. For a preview of a prototype of the GUI for the PS3 client, check out a screenshot or one of these videos ( 355K avi, 866K avi , 6MB avi -- more videos and formats to come).

Ui isto na pS3 deve ser bem potente, que o Cell faz 280Gflops. Será que vão optimizar o PPE e os SPEs para correrem o mm, ou vai ser possivel abrir 8 a correr ao mm tempo?

Até sou capaz de entrar no folding assim :P
 
Última edição:
Ui isto na pS3 deve ser bem potente, que o Cell faz 280Gflops. Será que vão optimizar o PPE e os SPEs para correrem o mm, ou vai ser possivel abrir 8 a correr ao mm tempo?

Até sou capaz de entrar no folding assim :P

Do que existe em termos de clientes os dual core não são "vistos" como um unico cpu. Temos que correr 2 consolas uma para cada core. Tenho muitas reservas que se ainda não o conseguiram para os dual core que na PS3 apenas se execute uma consola. Mas como as consolas podem ter machine ID de 1 até 9 estou convencido que 8 consolas a correr não seja problema.
Nem imagino o que são 280 Gflops:)
 
A PS3 só tem 7 SPE's... Ei acho que o ideal era correr 1 WU de cada vez aproveitando tudinho, se correr 7 ou 8 ao mesmo tempo, vais se precisar de uma brutalidade de memória ram!
 
A PS3 só tem 7 SPE's

Ia editar o meu post mas tu foste mais rapido.

Isso não sei mas 7 ou 8 não é problema.
Lembrei-me é que a pic que mostram é a correr o modo grafico e esse não dá para correr mais do que um por PC. Mas desde que dê para usar consolas consegue-se usar o cell até à última:)
 
A PS3 só tem 7 SPE's... Ei acho que o ideal era correr 1 WU de cada vez aproveitando tudinho, se correr 7 ou 8 ao mesmo tempo, vais se precisar de uma brutalidade de memória ram!

Mas não te esqueças que tb tem o PPE ;) 1 PPE e 7 SPE's.

Ya, tb acho que o ideal era optimizarem tudo, para correr um WU. E é possivel fazer isso.
 
destrOyer disse:
Mas este cliente para GPU sai ou não? Quero experimentar:)

Actualmente o cliente GPU está em processo beta interno nos clusters de X1800XTX e de X1900XTX da secção de ciências informáticas da universidade de Stanford.

No final de Setembro, vai estar disponível a beta testers, não sabendo ainda se se destina a estes ou se vai logo haver um processo de beta público.
 
Folding@Home on ATI GPUs Too

Folding@Home for ATI R5xx Series in the near future

Tech Report reports Folding@Home will take advantage of ATI graphics processing power in the near future. Folding@Home claims performance of 100 gigaflops per computer will be achieved by taking advantage of ATI’s graphics processing power. ATI GPU support appears to only be for R5xx series of graphics processors according to the Folding@Home high performance client FAQ. The GPU powered Folding@Home client runs considerably faster on R580, Radeon X1900, X1950 series, than R520, Radeon X1800 series, most likely due to the R580’s 48 pixel shaders.

NVIDIA GPUs are currently unsupported at the time as the Folding@Home project has been concentrating its efforts on ATI GPUs as the ATI GPUs perform significantly faster than current generation NVIDIA GPUs. Folding@Home also previously announced its Cure@PS3 project to take advantage of the PS3’s processing power. DailyTech awaits the day Folding@Home optimizes its client for Bigfoot Networks KillerNIC.

The ATI optimized Folding@Home client is expected to arrive towards the end of September. And, of course, if you needed another reason to stock up on ATI R5xx cards, ATI is still expected to release a driver for Triple Play.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3919

Alguem com uma X1900 que depois se xegue á frente para testar isto. A performance esperada é de 100 GigaFlops.
 
Post do Prof. Pande

Vijay Pande disse:
Also, I should note that we are beta testing the ATI GPU client software internally at the moment and will likely announce an open beta in four to five weeks (end of September).

Aliás isto já está no artigo no primeiro post mas tinhame escapado.

Vai ser bonito :x2:

Uma pergunta para os entendidos.

Qual é a performance em termos de GigaFlops dos cpus actuais e das gráficas?
Penso que os 100 GigaFlops se referem ao Cell.
 
"Folding@Home claims performance of 100 gigaflops per computer will be achieved by taking advantage of ATI’s graphics processing power"

Ou seja... CPU + Gráfica = 100 GigaFlops...

Hmm.. para ter estes 100 GigaFlops, deve ser preciso uma conroe E6600 + 1900xtx... fica bem mais barato a PS3 ;)
 
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